Om een website zelf te kunnen onderhouden maken we vaak gebruik van een CMS, een content management systeem. Wat precies doet wat het betekent, de inhoud van je website beheren. Een veel gebruikt CMS is WordPress, een gratis ‘open source’ CMS wat oorspronkelijk is gemaakt om gemakkelijk een blog op te kunnen starten. De website van Studio Frips draait op het WordPress CMS, en de meeste van de websites van mijn opdrachtgevers ook. Dit omdat het relatief eenvoudig is om je website te onderhouden en aan te passen.
WordPress en plug-ins
Het grote voordeel van WordPress is het gemakkelijk aan kunnen passen van bestaande pagina’s, maar vooral het toevoegen van nieuwe content. Want in mijn blog reeks over vindbaarheid, heb ik het al een keer benadrukt; het regelmatig toevoegen van nieuwe content is erg goed voor je vindbaarheid. En misschien nog wel een groter voordeel is het kunnen toevoegen van plug-ins, dat zijn gemakkelijk te installeren extra functionaliteiten die je kunt toevoegen aan je website. Zoals een contactformulier, back-up systeem en Yoast, een plug-in die je helpt bij SEO, voor het beter vindbaar maken van je website in Google.
Yoast voor hulp bij SEO
Wanneer je de Yoast plug-in hebt geïnstalleerd, krijg je bij iedere pagina of blogpost extra opties. Zowel bij bestaande pagina’s en blogs als bij nieuw aan te maken pagina’s en blogs. Je vindt deze opties in het blok onder de tekstverwerker. Yoast scant de teksten die op de pagina staan en geeft tips over twee onderwerpen: SEO en leesbaarheid. Je krijgt rode, oranje en groene punten te zien. Rode bolletjes zijn problemen die het beste kunnen worden opgelost, oranje bolletjes zijn verbeteringen en groene bolletjes laten zien wat je al goed hebt gedaan.
Zoekwoorden
Wanneer je een nieuwe pagina of blog schrijft, schrijf je die meestal rondom een bepaald onderwerp. Het is belangrijk om per pagina of blog te bedenken wat het zoekwoord is waarop je (nieuwe) klanten je zoeken en of dat aansluit bij het onderwerp van die specifieke pagina. Het loont dus om goed inzicht te krijgen waarop je doelgroep jouw product of dienst zoekt of wat relevante informatie voor hen is.
Bijvoorbeeld: met Studio Frips bied ik het ontwerpen en realiseren van websites aan. Door in mijn blogs regelmatig in te gaan op hoe een goede website werkt zal mijn website beter scoren in Google wanneer mensen zoeken op ‘website laten bouwen’ bijvoorbeeld. Het zoekwoord van deze blog die je nu leest kan het zoekwoord ‘Yoast’ zijn of ‘Blog’ want opdrachtgevers willen graag een website die goed vindbaar is, waardoor dit relevante inhoud voor hen kan zijn.
Focus keyphrase en SEO-titel
Een van de belangrijkste en handigste voordelen van de Yoast plug-in is het kunnen toevoegen van een goede focus keyphrase, SEO-titel en meta omschrijving. Dit zijn de drie belangrijkste dingen die je kunt zien wanneer je in Google iets op zoekt en kijkt naar de zoekresultaten. En dus ook een erg belangrijke plek om je zoekwoorden in te verwerken. De focus keyphrase is de eerste plek om je zoekwoord neer te zetten. Let er wel op; bij de gratis versie van Yoast mogen dit maar één of twee woorden zijn. Daarna kijken we naar SEO-titel, dit is de blauwe zin in Google die je als eerste ziet. Yoast geeft hier altijd een suggestie op basis van de titel die je hebt ingegeven voor je pagina of blog. Deze kun je aanvullen met relevante informatie, bijvoorbeeld een locatie waar je graag gevonden wilt worden, tot het balkje groen kleurt.
Meta-omschrijving
Dan kijken we naar de Meta-omschrijving, dit is het stukje tekst dat Google laat zien onder ieder gevonden zoekresultaat. Ook hier is het weer belangrijk om je zoekwoord/ focus keyphrase te noemen (deze wordt ook dikgedrukt weergegeven). Geef een korte en relevante omschrijving van de pagina, tot het balkje groen kleurt.
SEO-analyse
Wanneer je bovenstaande zaken hebt ingevuld, zal je zien dat je voor SEO een rode, oranje of groene smiley hebt gekregen. En als je verder naar beneden scrolt, geeft Yoast je een aantal verbeteringen die je kunt doorvoeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn het toevoegen van uitgaande links (links naar andere websites) interne links (links naar andere pagina’s binnen jouw website) dat je meer afbeeldingen toe kunt voegen etc. Om meer informatie over een specifiek probleem te zien kun je klikken op het blauw onderlijnde woord en dan ga je naar de uitleg van Yoast over dit probleem.
Leesbaarheid-analyse
Naast het tabje SEO vind je het tabje ‘Leesbaarheid’ daar staat ook een rode, oranje of groene smiley voor. Met een lijstje met problemen, verbeteringen en goede resultaten. Bij sommige problemen, kun je in de tekst kijken waar dat specifieke probleem zich bevindt. Er staat dan een paars oogje achter het verbeterpunt. Kijk wat Yoast voor verbeteringen aanbiedt en pas je tekst zo nodig aan.
Over het algemeen geldt het dat Yoast je goed kan helpen met optimaliseren van je teksten en SEO, maar blijf ook altijd denken aan je lezer. Soms adviseert Yoast bijvoorbeeld om je zoekwoord steeds aan het begin van je titels te zetten. Maar dit kan voor de lezer heel onnatuurlijk overkomen. Probeer dus de balans te vinden in het optimaliseren voor Google en het plezierig lezen van je doelgroep. Dan zal je merken dat je website steeds beter gevonden wordt!
Meer weten over de SEO plug-in; Yoast?