Een klein testje: kun jij alle namen benoemen van de bedrijven achter de onderstaande (delen van) logo’s? De meeste mensen kunnen hier met ‘ja’ op antwoorden. Dat komt omdat al deze bedrijven een herkenbaar beeldmerk hebben. Ik hoor je denken; ‘ja, maar dat zijn allemaal grote bedrijven dus dat is logisch dat je deze logo’s herkend. En dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat je met een kleiner bedrijf ook niet een logo zou kunnen (laten) ontwerpen wat voor herkenbaarheid gaat zorgen bij je doelgroep.
In dat laatste zinnetje zit het hem ook net. De kern van een goed logo, is herkenbaarheid en dan met name in de doelgroep die je wilt bereiken. In deze blog ga ik in op de aspecten waaraan een sterk logo voldoet.

Woordmerk en/ of beeldmerk
Een logo kan bestaan uit één of twee hoofdbestanddelen, een woordmerk en/of een beeldmerk. Een woordmerk is een logo wat alleen bestaat uit tekst, zoals die van ‘Google’. Een beeldmerk is een icoon of andere grafische elementen die zorgen voor herkenbaarheid zoals die van ‘Nike’. Vaak worden deze twee elementen samengevoegd zoals bijvoorbeeld bij de logo’s van PostNL en de Rabobank.
Herkenbaarheid van een goed logo
Herkenbaarheid is dus een erg belangrijk aspect bij het (laten) ontwerpen van een logo. Maar hoe zorg je ervoor dat je een logo herkenbaar wordt? Dat heeft dan weer te maken met verschillende andere aspecten zoals:
- Aansluitend bij de doelgroep
- Tijdloosheid
- Originaliteit
- Leesbaarheid
- Consistent toepassen
Aansluiten bij de doelgroep
Om herkenbaarheid te creëren is het belangrijk om een ontwerp voor een logo aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Begin dus ook altijd met het in kaart brengen van wie je doelgroep is en probeer je zo veel mogelijk in hun wereld te verdiepen. Daarna speel je met het ontwerp van het logo in op die wereld, door het gebruik van de juiste kleuren, lettervormen en grafische elementen.
Tijdloosheid
Een sterk logo moet voor een langere tijd voor die herkenbaarheid gaan zorgen bij je doelgroep. Dat lukt het beste met een ontwerp wat voor langere tijd meegaat en dus niet te sterk gebaseerd is op een trend. Natuurlijk wil je dat een logo meegaat met de tijd en dus niet als ouderwets wordt gezien. Maar nog belangrijker is dat het goed past bij wat je wilt uitstralen en dat het trends overstijgt. Vaak is dit het best te realiseren door eenvoud. De meest sterke logo’s worden gesierd door eenvoud.
Originaliteit
Een goed logo onderscheid je van je concurrenten. Herkenbaarheid wordt ook versterkt door originaliteit, iets wat opvalt zorgt dat je iets beter onthoudt. Bij het ontwerpen van een logo is het dus belangrijk om de balans te zoeken tussen eenvoud en originaliteit.
Leesbaarheid
Het lijkt misschien een schot op open doel, maar toch wordt het nog wel eens over het hoofd gezien. Logo’s waarin de bedrijfs- merknaam niet goed leesbaar is. Er is dan soms te veel gespeeld met de vormen van de letters, waardoor individuele letters niet meer goed leesbaar zijn.
Consistent toepassen
Het laatste punt waaraan een goed logo moet voldoen is dat het toepasbaar dient te zijn op verschillende media-uitingen. Van de website tot aan visitekaartjes, van autobestickering tot aan petjes. De toepasbaarheid wordt bepaald door de vormgeving van het logo, is het te gebruiken op verschillende groottes (leesbaarheid) en ook in één kleur? Dat kan handig zijn als je het bijvoorbeeld ook wilt gebruiken als watermerk of wilt laten borduren op bedrijfskleding.
De bovenstaande aspecten helpen je naar herkenbaarheid bij je doelgroep. Maar het is natuurlijk ook erg belangrijk dat jij als ondernemer ook trots bent op het ontwerp van je logo. Ik werk dan ook altijd graag nauw samen met opdrachtgevers om tot het sterke logo te komen wat je bedrijf in beeld brengt bij je doelgroep en wat jij met trots aan iedereen wilt laten zien. Wil je een logo laten ontwerpen of restylen? Ik help je graag!