Resultaten bijhouden van je SEO-strategie met Google Analytics

Wanneer je hard hebt gewerkt aan het ontwikkelen van je vindbaarheid in Google, is het natuurlijk leuk om de resultaten hiervan te bekijken. Google heeft een handige manier waarmee je de resultaten van je SEO-strategie goed bij kunt houden, Google Ananlytics. En je vindt in deze blog een laatste tip om nog beter gevonden te worden en dat is, Google mijn Bedrijf.

Google Analytics

Google Analytics kun je koppelen aan je website en is een soort dashboard waarop je verschillende resultaten kunt vinden van de prestaties van je website. Je kunt hierbij denken aan welke pagina’s van mijn website worden goed bezocht? Hoe komen de gebruikers op mijn website terecht? Hoe lang spenderen ze op je website etc. Aan de hand van deze resultaten kun je natuurlijk zien of je SEO-strategie goed werkt, bijvoorbeeld aan de hand van het aantal bezoekers. Maar je kunt deze resultaten ook gebruiken om je strategie mee aan te passen, blijkt er bijvoorbeeld dat er maar weinig mensen je blog-pagina’s bezoeken zou je deze meer kunnen promoten op bijvoorbeeld social media.

Handige inzichten

Google Analytics geeft hele uitgebreide rapporten over veel verschillende onderdelen van je website, die heel interessant kunnen zijn. Maar ook als je je niet te veel wilt verdiepen kom je met de basisinzichten al een heel eind. Handige inzichten van de homepage van Analytics zijn:

  • Hoeveelheid bezoekers (te zien over meerdere tijdsperiodes zoals 7 dagen of 28 dagen)
  • Actieve gebruikers op dit moment
  • Via welk kanaal komen de bezoekers binnen (via social media, organische zoekresultaten, directe zoekresultaten of doorverwijzingen via andere pagina’s)
  • Bezoekers op basis van tijd van de dag (wanneer is het handig om nieuwe content te plaatsen)
  • Bezoekers op basis van land (veel buitenlandse bezoekers zou een reden kunnen zijn voor meertaligheid op je website).
  • Sessies per apparaat (mobiel of desktop, handig om te weten als je veel mobiele bezoekers hebt dat je website goed voor mobiele schermen geoptimaliseerd moet zijn)
  • Welke pagina’s worden het meest bezocht

Voor Studio Frips vind ik het aantal bezoekers erg interessant en welke pagina’s het meest bezocht worden. Met de informatie over welke pagina’s het meest bezocht worden krijg ik inzicht in welke blogs goed gelezen worden en welke van mijn projecten het meest opvalt. Hier kan ik op inspelen door meer blogs over dat onderwerp te schrijven of door meer werk toe te voegen in lijn met het meest populaire project bijvoorbeeld.

Google mijn bedrijf

In mijn vorige blogs ging ik er op in hoe je je website beter vindbaar maakt voor zoekmachines en met name Google. In deze blog sluit ik af met een laatste tip en dat is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel. Dit zorgt ervoor dat je beter (lokaal) wordt gevonden en het laat mensen direct een aantal van je gegevens zien. Dit zie je naast de organische zoekresultaten (zie afbeelding). Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Google account, beter bekend als een Gmail account. Als je naar de website gaat van Google mijn bedrijf kun je daar inloggen en eenvoudig de stappen volgen. Een uitgebreid ingevulde pagina helpt om gebruikers makkelijker informatie aan te bieden waarnaar zij op zoek zijn zoals adresgegevens en openingstijden.

Google houdt ervan om het zijn gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken! Dus optimaliseer je website met relevante content, goed gekozen zoekwoorden en een effectieve SEO-strategie om je website up-to-date te houden. Daar scoor je punten mee!