Dieper in op online zichtbaarheid, SEO en blogs

In mijn vorige blog heb ik het onderwerp SEO geïntroduceerd, waarin ik een aantal basisrichtlijnen heb beschreven om een start te maken aan het optimaliseren van je website voor Google. In deze blog richt ik me op blogs en een handige plug-in om je SEO nog verder te verbeteren. Want veel websites draaien op een CMS, een content management systeem, waarop je de pagina’s van je website zelf kan aanpassen zoals WordPress of Joomla. En in die systemen kun je plug-ins downloaden voor veel verschillende functies van je website.

WordPress

De website van Studio Frips draait op WordPress en voor een aantal van mijn opdrachtgevers heb ik de website ook ontworpen en opgebouwd met behulp van WordPress. WordPress is een CMS wat ervoor zorgt dat je op een relatief makkelijke manier je eigen website kunt aanpassen. Je kunt pagina’s toevoegen, teksten aanpassen en afbeeldingen en video’s plaatsen. Daarbij staat Wordpress bekend om zijn gemakkelijke blogsysteem.

Relevante content

In mijn vorige blog benoemde ik al een aantal zaken waarmee je je website beter vindbaar kan maken voor Google. Het verbeteren van je teksten rondom bepaalde zoekwoorden en het op gerichte plekken plaatsen van de zoekwoorden. Alsmede het plaatsen van relevante afbeeldingen (met duidelijke titel en bestandnaam) en relevante links. Zo zorg je ervoor dat Google kan zien of de informatie op jouw website past als antwoord op zoekvragen van gebruikers.

Up-to-date blijven

Google vindt relevantie, populariteit en leesbaarheid belangrijk. Hoe kun je er dan voor zorgen dat je website relevant, populair en leesbaar blijft?  Door je website up-to-date te houden. Want de informatie die je plaatst moet ook relevant blijven voor de gebruikers van Google. Manieren waarop je dit voor elkaar kunt krijgen is het regelmatig toevoegen van nieuwe informatie aan je website. Bijvoorbeeld door het plaatsen van nieuwsberichten, blogs en gemaakte projecten/producten etc.

Strategie bepalen

Het helpt om vooraf een koers te bepalen voor je website, op welke manieren wil je relevante informatie voor je bezoekers op je website plaatsen. Heb je genoeg tijd en inspiratie om iedere week een blog te schrijven? Maak een planning met tenminste een aantal maanden aan onderwerpen waarover je kunt schrijven. Als je het niet leuk vindt om te schrijven raad ik het zeker niet aan om een blog bij te houden. Misschien past het dan beter bij je om mooie projecten die je hebt gedaan op je website te plaatsen met uitleg en foto’s bijvoorbeeld. Of plaats je liever video’s van je producten. Bepaal een strategie die bij je past en ervoor zorgt dat je website up-to-date blijft.

SEO plug-in Yoast

Wanneer je gebruik maakt van WordPress adviseer ik het gebruik van Yoast. Yoast is een gratis plug-in die je pagina’s en blogs checkt op verschillende factoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wanneer je deze plug-in toevoegt aan je website, kun je per pagina/blog een specifiek zoekwoord toevoegen en zien waarop je tekst goed en slecht scoort waarbij je ook suggesties krijgt om deze te verbeteren. Super handig!

Yoast plug-in voor zoekmachine optimalisatie in WordPress
Yoast plug-in voor zoekmachine optimalisatie in WordPress
Yoast plug-in voor zoekmachine optimalisatie in WordPress
Yoast plug-in voor zoekmachine optimalisatie in WordPress

Met deze tips hoop ik je weer een stapje verder op weg te hebben geholpen om beter gevonden te worden in Google. Ook voor deze tips geldt dat het even kan duren voor je resultaat ziet, en onthoudt zoekmachine optimalisatie is geen sprint maar een marathon!