succesvolle huisstijl

Hoe draagt een goede huisstijl bij aan het succes van je bedrijf?

Je bent voor jezelf begonnen als ondernemer en er beginnen wat klanten binnen te komen. Een potentiële klant vraagt om een visitekaartje, maar daar heb je eigenlijk nog niet aan gedacht. Of je bent al een tijdje bezig als ondernemer en hebt aan het begin van je bestaan een logo gemaakt waarvan je merkt dat het bij klanten niet het juiste beeld oproept van wat jij voor ze kunt betekenen. Een goede huisstijl maakt duidelijk waar jouw bedrijf voor staat.

Identiteit van je bedrijf

De belangrijkste taak van een huisstijl is het uitdragen van de identiteit van je bedrijf, oftewel wat je wilt uitstralen naar klanten. Deze uitstraling wordt bepaald door kleurgebruik, vormgebruik, typografie en materiaalkeuze. Al deze zaken komen samen in je logo, visitekaartje, briefpapier en alle andere uitingen van je bedrijf. Je logo is daarbij het belangrijkste element om mee te beginnen. Hoe kom je erachter wat de identiteit is van je bedrijf? Door jezelf kritische vragen te stellen zoals: waar staat je bedrijf voor, waar ben je als bedrijf echt goed in en wie is mijn doelgroep?

Herkenbaarheid voor je doelgroep

Om klanten aan te trekken, moet je zichtbaar zijn voor je doelgroep. Ook hierin ligt een belangrijke rol voor je huisstijl weggelegd. Doordat je huisstijl aansluit bij de identiteit van je bedrijf, ben je meer herkenbaar voor je doelgroep. En als je dan ook de huisstijl goed doorvoert in al je uitingen, zorgt dat ook dat je op alle fronten herkenbaar bent met een duidelijke uitstraling. Van bijvoorbeeld je social media profielen tot aan de bestickering van je auto.

Professionele uitstraling

Misschien heb je erover nagedacht om zelf een logo te maken, omdat je bijvoorbeeld nog niet het budget hebt om dit uit te besteden. Maar om een duidelijke identiteit te creëren die herkenbaar is voor je doelgroep, is het vaak raadzaam om toch hulp te zoeken bij een grafisch ontwerper. Deze helpen je bij het ontwerpen van een passende stijl, die aansluit bij jouw wensen en een origineel beeld weet te maken wat aansluit bij je doelgroep. Uiteindelijk levert dat je dus meer klanten op en dus meer inkomsten.

Toepasbaarheid van je bestanden

Een ander voordeel is dat een ontwerper ook de bestanden optimaliseert voor gebruik op zowel beeldschermen als drukwerk. Zelf bied ik mijn opdrachtgevers ook een witte versie van hun logo die ze bijvoorbeeld over hun foto’s heen kunnen zetten. Zo kun je dus gemakkelijker op alle onderdelen van je huisstijl je eigen identiteit laten zien.

Je kunt dus veel voordelen halen uit een goede uitstraling en hoe leuk is het ook om voor je bedrijf echt een stijl te hebben waar je trots op kunt zijn!