Denken als je doelgroep – deel 1

Ieder bedrijf heeft een doelgroep, de groep mensen aan wie jij je product of dienst verkoopt. Een doelgroep is een specifieke groep mensen die een bepaald kenmerk delen, zoals een beroepsgroep, woonplaats, hobby, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau of een voorkeur bijvoorbeeld.

Waarom een doelgroep bepalen

Je zult misschien denken, waarom een doelgroep kiezen? Je kunt toch beter zoveel mogelijk mensen aanspreken met je product of dienst? Dit klinkt aanlokkelijk, maar is in de praktijk erg lastig. Het is namelijk lastig om een product of dienst aan te bieden wat voor iedereen (jong, oud, veel te besteden, weinig te besteden etc.) interessant is. En als je wilt communiceren dat je product of dienst te koop is, is het ook lastig om dit aan iedereen tegelijk te laten weten. Want iedereen heeft weer een andere voorkeur voor de manier waarop en hoe hij of zij wordt aangesproken.

Hoe bepaal je je doelgroep

Om je doelgroep te bepalen, moet je uitzoeken wie het meest behoefte heeft aan jouw product of dienst. Dat kun je doen door jezelf een aantal vragen te stellen en die antwoorden daarna te toetsen bij een aantal personen uit je doelgroep. Nuttige vragen kunnen zijn:

  • Is mijn dienst/product geschikt voor consumenten of voor bedrijven?
  • In welke leeftijdscategorie bevindt mijn doelgroep zich (kinderen, pubers, senioren etc.)?
  • Bestaat je doelgroep voornamelijk uit mannen of vrouwen of speelt dat geen rol?
  • Wat is het gemiddelde inkomen van mijn doelgroep? (laag, gemiddeld, hoog)
  • Waar bevindt mijn doelgroep zich? (bepaalde plaats, provincie, Nederland, buitenland etc.)
  • Wat is het opleidingsniveau? (voortgezet onderwijs, MBO, HBO, WO etc.)
  • Waar werkt je doelgroep of waar gaan ze naar school?
  • Hebben ze een bepaalde karaktereigenschap (eigenwijs, loyaal, secuur etc.)?
  • Hebben ze een bepaalde hobby (vissen, koken, voetballen etc.)?
  • Welke media-apparatuur gebruiken ze (smartphone, tv, radio, krant etc.)?
  • Welke social media gebruiken ze (facebook, instagram, snapchat etc.)?

Informatie testen

Met deze informatie heb je een goede basis voor een profiel van je ideale klant. Maar het is ook net zo belangrijk om deze informatie te toetsen aan de werkelijkheid. Bekijk of je de gevonden informatie eens voor kan leggen aan personen die binnen je doelgroep vallen. En probeer dan meteen ook te pijlen of deze personen je product of dienst interessant vinden!

Combinatie van kenmerken

Een persoon zit altijd in meerdere doelgroepen, want ieder mens heeft een scala aan eigenschappen en voorkeuren. Check maar eens in welke doelgroepen je zelf allemaal valt, ik ben zowel een jonge ondernemer, paardenliefhebber, hobbykok etc. Hoe meer specifiek je je doelgroep maakt, hoe makkelijker het is om te ontdekken waar en hoe je ze kunt bereiken met je marketing boodschap.

In mijn volgende blog ga ik dieper in op hoe je denkt als je doelgroep en hoe je de gevonden informatie om kunt zetten in een persona, een handig hulpmiddel om je doelgroep goed in beeld kunt brengen.