Doelen stellen voor het nieuwe jaar

De start van een nieuw jaar: doelen stellen voor je bedrijf

Het nieuwe jaar is weer begonnen, een nieuw decennium aangebroken! Een mooie tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe. Ook op zakelijk vlak kan het heel verhelderend werken om eens te gaan zitten en te kijken wat je graag zou willen bereiken in het nieuwe jaar. Het kan je helpen om doelmatiger aan de slag te gaan, zeker als je zo nu en dan terugkijkt op je lijstje om te zien of je nog de juiste richting in gaat. En het is helemaal leuk om aan het eind van het jaar te zien dat je je doelen hebt bereikt, of er zelfs overheen bent gegaan!

Nieuw jaar, nieuwe doelen

Ik ben zelf vorig jaar begonnen met het maken van een doelenlijst voor 2019, want ik ben gek op lijstjes. Daarbij maakte ik op persoonlijk vlak ook al een lijstje met dingen waar ik graag extra aandacht aan wilde besteden en een visionboard met afbeeldingen die daarbij passen. Deze staat ieder jaar op mijn bureau en zorgt voor veel inspiratie! In de eerste week van januari kijk ik vooruit naar het nieuwe jaar en verdeel ik mijn doelen in een aantal categorieën. Ook pak ik mijn lijstje van het jaar daarvoor erbij om te kijken of ik deze heb behaald. In deze blog deel ik graag mijn manier van het maken van een doelenlijst en hoop ik jullie erbij te helpen om op een positieve manier bezig te zijn met je visie voor het komende jaar.

Doelenlijst opdelen in categorieën

Om structuur te bieden aan je doelen kun je ze opdelen in verschillende categorieën, het helpt je om te kijken aan welke gebieden je meer aandacht wilt geven. Deze categorieën zullen niet voor iedereen hetzelfde zijn, in deze blog deel ik er een aantal die voor mij van toepassing zijn. Maar vul gerust aan waar nodig of laat weg wat niet voor jou van toepassing is. Mijn doelenlijst verdeel ik in: omzet, sparen, opdrachtgevers, netwerk, creativiteit, leren, marketing en duurzaamheid.

Doelen formuleren

Het nadenken over doelen is al een goede manier om je bedrijf meer richting te geven, maar ze ook daadwerkelijk opschrijven draagt zeker bij aan een extra stimulans om ze te behalen. Het geeft je ook de mogelijkheid om ze er af en toe eens bij te pakken om te kijken hoever je bent. Ook is de manier waarop je ze formuleert belangrijk, maak ze concreet door erbij te vermelden hoe je het doel wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Moet je eerst nog onderzoek doen naar hoe je het doel gaat bereiken of heb je bepaalde mensen/ producten/ bedrijven nodig om het doel te bereiken?

Haalbaarheid en ambitie

Soms is het best lastig om in te schatten wat realistisch is en wat je graag zou willen bereiken. Het is dan ook de uitdaging om hier de balans in te vinden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het doel ‘omzet’. Dan kun je kijken naar wat je graag zou willen verdienen, maar wanneer je hier hoog mikt, moet je ook kijken naar hoe je dat doel wilt bereiken. Hoe ga je die extra klanten aantrekken die gaan zorgen voor die omzet? Brengt dat ook kosten met zich mee die je van de omzet af moet halen? Voor mij helpt het om te kijken naar wat ik in het vorige jaar heb omgezet en dit met een bepaald percentage te verhogen en te kijken naar wat ik mezelf dan uit kan keren als salaris en wat ik kan sparen.

Omzet en sparen

In de vorige alinea haalde ik de omzet- en spaardoelen al even aan. Kijk goed naar wat je graag zou willen verdienen, wat je uitgaves zijn en wat je jezelf wilt uitbetalen. Het omzetdoel komt bij mij nauw samen met mijn spaardoelen. Ik reken bij wat ik wil omzetten ook uit wat ik wil sparen voor investeringen in mijn bedrijf en mijn pensioen.

Opdrachtgevers, netwerk en marketing

Binnen deze categorie omschrijf ik hoeveel ik minimaal aan nieuwe opdrachtgevers wil aantrekken. Dit doel valt dan ook samen met netwerken en marketing. Onder netwerk beschrijf ik hoe ik mijn netwerk wil vergroten. Bijvoorbeeld het minimale aantal netwerkevenementen dat je wilt bezoeken, beurzen waar je wilt staan of presentaties die je wilt geven. Binnen de marketingdoelen beschrijf ik wat ik wil doen om mijn bedrijf beter in de markt te zetten, zoals het maken van een nieuwe content kalender voor social media voor 2020 etc.

Creativiteit en leren

Dit doel heet bij mij creativiteit omdat ik het belangrijk vind om mezelf ook op het gebied van creativiteit te blijven ontwikkelen. Daarom valt deze categorie ook samen met ‘leren’ waarin ik beschrijf op welke vlakken ik bij wil leren en hoe ik dat wil doen. Bijvoorbeeld mezelf meer verdiepen in illustreren doormiddel van het volgen van een Linkedin learning course. En het creatieve doel wat hierbij hoort is het iedere maand maken van één eigen illustratie project (welke ook weer voortvloeit in een marketingdoel om iedere week een Instagram post te plaatsen).

Duurzaamheid (en maatschappij)

Voor mij een belangrijk doel is duurzaamheid, ik probeer mijn ecologische voetafdruk te verkleinen door bewuste keuzes te maken. Binnen je bedrijf kun je die keuzes ook bewust maken. Je kunt als doel stellen om minder printjes te maken, je drukwerk te laten drukken op duurzaam papier, op de fiets te gaan naar klanten, je kantoor beter te isoleren, thermostaat een graadje lager te zetten en nog veel meer. Ook kun je als doel hebben je steentje bij te dragen aan de maatschappij door doelen en initiatieven te steunen of starten. Er is zoveel kleins wat je kan doen om een grote bijdrage te leveren.

Ik hoop je met deze blog te hebben geïnspireerd om ook je doelen voor 2020 op papier te zetten. En dan rest mij nog om je heel veel succes en plezier te wensen dit jaar om die doelen te bereiken!