Social mediastijl

Creëer je eigen social mediastijl – deel 3

In de twee vorige blogs uit deze reeks over het vinden van je eigen social mediastijl, ging ik in op hoe je consistent en kwalitatieve posts met goed beeldmateriaal kunt maken. In deze blog gaan we er dieper op in om ook je huisstijl terug te laten komen in de foto’s die je plaatst. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep en een consistent vormgegeven tijdlijn.

Profielfoto

Op bijna ieder social mediakanaal kun je een profielfoto en omslagfoto plaatsen. Dit is vaak het eerste punt waarop je je bedrijf kunt laten zien aan bezoekers. Een mooie kans dus om daar creatief mee om te gaan! Er zijn een aantal zaken belangrijk bij het kiezen van deze twee beelden. Een profielfoto is vaak vierkant (facebook) of rond (LinkedInn en Instagram) en van beperkte grootte. Houd hier dus rekening mee, bij het kiezen van de afbeelding. Heb je bijvoorbeeld een logo met een beeldmerk en een woordmerk? Dan kun je ervoor kiezen om alleen het beeldmerk (icoon) te gebruiken als profielfoto. 

Omslagfoto

Voor de omslagfoto gelden voor alle platformen andere formaten, het loont om deze goed uit te zoeken om zo de beste kwaliteit afbeelding te maken. Hier vind je een overzicht van alle formaten. Vaak heb je een rechthoekig kader om mee te werken. Je kunt hierin al veel creativiteit kwijt, zorg in ieder geval als je gebruik wilt maken van een foto dat je een foto kiest die zowel technisch van goede kwaliteit is, maar ook zeker aansprekend en bijzonder. Je kunt aan deze foto bijvoorbeeld een slogan of quote toevoegen in een lettertype wat past bij je bedrijf. Of je voegt grafische elementen toe die passen bij je huisstijl, zoals gekleurde vlakken of patronen. Houdt hierbij altijd je logo en huisstijl bij in het achterhoofd en zorg dat dit goed bij elkaar past.

Berichten en foto’s plaatsen

Ieder social mediaplatform vraagt om een ander soort bericht, op facebook werk je vaak met een combinatie van tekst en een foto. Instagram is juist weer vooral visueel, maar vergeet ook zeker niet de hashtags. En op LinkedInn worden ook berichten geplaatst zonder beeldmateriaal. Maar in deze blog gaat het over posts met beeldmateriaal. Zorg ervoor dat foto’s die je plaatst passen bij je bedrijf, de sfeer in een foto is erg belangrijk. Kijk voor de sfeer naar kleuren in een foto en naar de kadering, is het een close-up beeld of juist van veraf genomen? Ga binnen die consistentie in sfeer ook op zoek naar afwisseling in het onderwerp van de foto, plaats niet alleen foto’s van gemaakte projecten maar ook eens een foto van jezelf. En wissel een foto ook eens af met bijvoorbeeld een grafisch beeld zoals een quote of illustratie in je huisstijlkleuren. En laat je logo hier en daar ook terugkomen.

Canva als hulpmiddel voor je socialmedia

Vraag je je na het lezen van deze blog af, hoe je dit voor elkaar krijgt? Maak dan zeker eens gebruik van het gratis programma Canva. Canva is een ontzettend handig en uitgebreid programma. Je kiest er gemakkelijk het juiste formaat voor bijvoorbeeld omslagfoto’s en posts voor verschillende social mediaplatformen. Je vindt er veel inspiratie voor het maken van originele posts en kunt kiezen uit verschillende pre-made designs en die vullen met je eigen teksten en afbeeldingen. Ook staan er veel (gratis) foto’s op die je kunt gebruiken als je even niet de tijd of inspiratie hebt om je eigen beeldmateriaal te maken.

Ik hoop dat ik je met deze blogserie heb kunnen helpen bij het vinden van je eigen social mediastijl. Mocht je toch wat hulp nodig hebben, dan biedt Studio Frips social media support aan. We kijken dan samen naar wat je nodig hebt, je kunt alleen je omslagfoto’s laten ontwerpen, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om via Canva samen te werken aan posts. Studio Frips helpt je graag!