Je hebt voor je bedrijf een mooie website met hierop pakkende teksten en mooie foto’s, die je doelgroep zullen aanspreken. Toch kan het soms tegenvallen hoeveel nieuwe klanten er via je website binnenkomen. Het kan dan helpen om te checken of je je website kan aanpassen om beter gevonden te worden in Google, dit noem je ook wel SEO, Search Engine Optimalisation.
Hoe werkt Google
Hoe werkt Google, is een lastige vraag om te beantwoorden, want de algoritmes van Google zijn niet openbaar. Maar er zijn wel verschillende technieken die je kunt toepassen om je website zo optimaal mogelijk in te richten voor Google. Zoekmachines werken met algoritmes, dat zijn formules, die worden toegepast om zoekmachines de informatie te geven over wat voor de gebruikers de meest relevante informatie is. Wanneer jij dus een vraag intypt bij bijvoorbeeld Google, dan weet Google dus gebaseerd op de informatie van de algoritmes welke pagina’s er boven aan moeten komen te staan.
Relevante informatie
Maar hoe weet Google nu wat wel of niet relevant is? De algoritmes van zoekmachines scannen constant de websites en pagina’s af op het internet en ‘bekijken’ daarbij de inhoud op het vlak van tekst, links en afbeeldingen. Hierbij wordt bepaald voor welke zoekvragen deze informatie relevant kan zijn als antwoord. Voor ons als eigenaar van een website is het dus belangrijk om die tekst, links en afbeeldingen zo optimaal mogelijk zichtbaar te maken voor de algoritmes.
Zoekwoorden bepalen
De eerste stap in het optimaliseren van je website is bepalen welke zoekwoorden er gebruikt worden om jouw bedrijf te vinden. En hierbij is het wederom heel belangrijk te weten wat je doelgroep denkt en hoe zij jouw bedrijf zouden zoeken op het internet. Een voorbeeld: Studio Frips is een bureau voor grafisch ontwerp, en ik weet dat mijn doelgroep is opzoek naar een grafisch ontwerper. Maar dat betekend niet dat mijn doelgroep ook weet dat hij of zij op zoek is naar een grafisch ontwerper en dit letterlijk intypt in Google. Mijn doelgroep zal bijvoorbeeld eerder zoeken op ‘logo laten ontwerpen’ of ‘website laten maken’. Het is dus belangrijk om een overzicht voor jezelf te maken met relevante zoektermen/ zoekwoorden en deze eens te polsen bij iemand uit je doelgroep.
Zoekmachine optimalisatie
Nu je weet wat voor jou belangrijke zoektermen zijn is het daadwerkelijk optimaliseren van je website aan de beurt. Bekijk de teksten op je website nog eens kritisch, komen de zoektermen hier al in terug? Belangrijke plekken om je zoektermen te benoemen zijn de titels, kopjes, in de eerste alinea en verder verspreid door je tekst. Onthoudt wel dat leesbaarheid boven alles gaat, blijf altijd in eerste instantie schrijven voor je lezers en dan pas voor Google.
Afbeeldingen en links
Niet alleen de tekst is belangrijk voor zoekmachines ook afbeeldingen die je toevoegt aan je pagina’s. Geef die afbeeldingen een duidelijke titel mee en geef het bestand een logische naam, met hierin het liefst een van je zoekwoorden. Mits logisch natuurlijk. Het plaatsen van links kan ook helpen, maar alleen wanneer dit voor je tekst logisch is. Dit kunnen interne links zijn, zoals links tussen je blogs of externe links naar bijvoorbeeld bronnen.
Met de informatie uit deze blog leer je zoekmachines beter begrijpen en hierop inspelen, om zo je website beter vindbaar te maken. In de volgende blog ga ik hier nog dieper op in. Ikzelf vind het altijd een uitdaging om mijn website zo optimaal mogelijk te maken voor zoekmachines en zo de aantallen bezoekers van mijn website te zien stijgen. Maar uit eigen ervaring weet ik ook dat dit geen sprint is, maar een marathon. Het kan dus een tijdje duren voordat je resultaten zal zien van je SEO strategie, maar als het eenmaal gaat werken kun je er veel leuke klanten aan overhouden!
Bronnen:
Op deze website vind je meer informatie over de werkwijze van Google.
Nog meer weten over dit onderwerp? De internetmarketing Universiteit heeft een fijn gratis e-book over dit onderwerp ‘Winnen in Google’.